دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

طرز تهیه مربای گلابی

۱۹ بازديد
طرز تهیه مربای گلابی

مربای گلابی تهیه آسانی دارد و می توان به راحتی آن را در منزل بدون مواد نگهدارنده درست کرد.مربا یکی از مواد خوراکی در صبحانه یا دسر در میان ایرانیان و کشور های اطراف محسوب می شود. انواع مختلفی از مربا وجود دارد که به راحتی آن ها را می توان تهیه کرد؛ همچنین قسمتی از صبحانه کودکان است تا انرژی روزانه ی آن ها تامین شود.

مواد اولیه مربای گلابی

  • گلابی: یک کیلو
  • شکر: یکی کیلو
  • آب لیمو: یک قاشق غذاخوری 
  • هل: یک دانه آسیاب شده
  • گلاب: یک قاشق غذاخوری
  • آب: به میزان لازم

مراحل تهیه مربای گلابی

1. ابتدا گلابی ها را کاملا می شوییم و می گذاریم کاملا خشک شوند، سپس آن ها را پوست می گیریم. 

نکته آشپزی: اگر گلابی ها کوچک است می توان آن ها را تیکه تیکه نکرد و آن را به صورت سالم برای مربای گلابی استفاده کرد.

نکته آشپزی: اگر گلابی ها بزرگ است آن ها را می توان هم رنده کرد، هم با قالب به شکل دلخواه در آورد و هم با چاقو به شکل مورد نظر در آورد.

2. به اندازه سه لیوان آب را داخل یک ظرف لعابدار می ریزیم و بر روی حرارت به جوش می آوریم. پس از آن که آب به جوش رسید، شکر را به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب و شکر با حرارت بالا به غلظت یک شهد برسند.

3. پس از آن که شهد ما آماده شد؛ گلابی ها را داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت نیم ساعت با شهد شکر و آب بر روی حرارت پخته شود.

4. پس از نیم ساعت مشاهده خواهیم کرد رنگ گلابی ها نزدیک به قرمز شده است. در این هنگام گلاب، آبلیمو و هل ساییده شده را به مربای گلابی اضافه خواهیم کرد. به مدت 5 دقیقه می گذاریم تمامی مواد با یکدیگر بر روی حرارت پخته شوند.

5. هنگامی که پخت مربای گلابی تمام شد؛ داخل همان ظرف در دمای آشپزخانه اجازه می دهیم تا خنک شود. سپس آن را داخل ظرف های شیشه ای می ریزیم و در محلی خنک از آن ها نگهداری می کنیم.

نکات طلایی برای پخت مربا گلابی خوش طعم

پخت مربا گلابی
  • برای پخت مربای گلابی خوش طعم بهتر است، گلابی ها کمی نارس باشد.
  • اگر شفاف بودن مربا برایتان مهم است، حتما آن را در ظرفی لعابی طبخ کنید.
  • اگر میوه گلابی سفت باشد، بهتر است قبل از زمانی که آن ها را داخل شهد بریزید برای پخت کمی این میوه را داخل آب جوش بپزید تا نرم شود.
  • اگر می خواهید رنگ گلابی ها قرمز نشود، درب ظرف را نباید گذاشت.

چگونه مربای گلابی بدون شکرک و کپک داشته باشیم؟

  • اگر میوه ی استفاده شده برای تهیه مربای گلابی خیلی شیرین باشد، باید به نسبت میزان میوه 250 گرم شکر کمتر از آن باشد.
  • برای آن که مربای ما شکرک نزند بهتر است به آن مقداری آب لیمو یا جوهرلیمو اضافه کنیم.
  • هنگام پخت کاملا باید حواسمان باشد تا آبی در شهد باقی نماند، چرا که آب اضافی باعث خواهد شد مربای گلابی پس از مدتی کپک بزند.
  • برای آن که مدت زمان بیشتری مربا سالم باقی بماند، بهتر است پس از آن که مربا را داخل ظرف شیشه ای ریختیم و درب ظرف را محکم بستیم. ظرف حاوی مربای گلابی را داخل آب جوش به مدت 5 دقیقه قرار دهیم. سپس پس از خنک شدن آن را داخل یخچال بگذاریم.

نکته: برای آن که مربای گلابی مقوی و مغذی داشته باشیم به جای شکر میتوان از عسل نیز استفاده کرد.

 
۰ ۰

فواید گلاب برای درخشندگی و لطافت پوست

خواص گلاب برای پوست بسیار زیاد است. قرن‌هاست که مردم این سرزمین برای مراقبت از پوست خود از گلاب استفاده می‌کنند. امروزه در تمام دنیا هم خواص گلاب برای پوست صورت مورد توجه پزشکان و متخصصان زیبایی و سلامت قرار گرفته است. گلاب به علت داشتن خاصیت نرم کنندگی، آرام‌بخشی و جوان‌سازی، در محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین به صورت مجزا مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلاب برای انواع پوست مناسب است که شامل پوست‌های خیلی حساس هم می‌شود. از دیگر فواید گلاب می‌توان به قابلیت ضدعفونی کنندگی، درخشان کنندگی پوست و از بین بردن لک صورت اشاره کرد. در این مقاله چند راه برای استفاده از گلاب برای داشتن پوست درخشان، به شما معرفی می‌کنیم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.