پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

افسردگی دوران بارداری

۱۹ بازديد

افسردگی دوران بارداری را تقریبا از هر سه زن یکی از آن ها تجربه خواهد کرد. افسردگی در این دور مانند افسردگی های دیگر اول خود را با تغییر خلق نشان خواهد داد. متاسفانه به علت باور های غلط افسردگی در این دوره را تنها ناشی از اختلالات هورمونی در بدن خانم ها می دانند و برخی خانم ها و اطرافیان آن ها این بیماری را جدی نمی گیرند.

اما باید در نظر داشت خانم های باردار دوره ی بسیار حساسی را پشت سر می گذارند و هر نشانه ای از افسردگی و بیماری های عصبی را باید در آن ها جدی تلقی کرد. خانم های باردار به علت های مختلف تنش های زیادی را در خود تحمل می کنند و تغییرات هورمونی این بستر را ایجاد می کند که این تنش ها چند برابر شوند.

افسردگی در دوران بارداری چه علائمی دارد؟

خانم های باردار مانند افراد عادی دیگر ممکن است برای یک یا دو روز به دلایل مختلف دچار ایجاد تغییر خلق شوند، اما اگر این تغییرات خلق بیشتر از دو الی سه هفته طول بکشد این امکان وجود دارد که دچار بیماری افسردگی دوران بارداری شده باشند. خانم هایی که درگیر این بیماری روحی می شوند اغلب علائم زیر را از خود نشان می دهند.

1. غم و اندوه و افسردگی دوران بارداری

اولین نشانه ای که افسردگی دوران بارداری از خود نشان می دهد این می باشد که خانم های باردار به مدت طولانی غم و اندوه بسیاری را به طور مداوم در خود احساس می کنند. غم از دست دادن فرد یا یک اتفاق ناراحت کننده طبیعی می باشد، اما اگر این ناراحتی های مداوم بی دلیل باشد، باید احتمال بیماری افسردگی را در آن ها داد.

2. بی حوصلگی و کم خوابی

خانم های باردار به خصوص در ماه های آخر بارداری دچار مشکل هنگام خوابیدن می شوند، که این اتفاق کاملا طبیعی می باشد. اما افسردگی دوران بارداری به طور غیر طبیعی خواب مادر را بسیار کم کرده یا بسیار زیاد خواهد کرد.

از دیگر علائم آشکار و هشدار دهنده در هنگام افسردگی این می باشد که مادر باردار علاقه ی خود را برای انجام کارهایی که بسیار دوست دارد را از دست خواهد داد.

3. اضطراب غیر طبیعی

افسردگی دوران بارداری احساس اضطراب و استرس غیر طبیعی را برای مادر به همراه خواهد داشت. البته این نکته قابل اهمیت می باشد که مادران باردار در بعضی روزها به دلایل مختلف این احساس را تجربه می کنند، اما این احساس آزاردهنده مداوم و با شدت در دوره ی افسردگی بسیار بیشتر خواهد بود.

4. احساس ناامیدی بسیار

در مواقعی که افسردگی دوران بارداری بسیار حاد می شود، مادر علاوه بر داشتن وجود جنین در بدن، به طور مداوم به خودکشی فکر خواهد کرد. این احساس خودکشی می تواند ناشی از احساس ناامیدی و بی ارزشی بسیاری باشد که فرد نسبت به خود آن را دارد.

 

درمان افسردگی طی بارداری چگونه است؟

از آن جهت که بیماری افسردگی دوران بارداری بسیار خطرناک می باشد، لازم است که این نکته را بارها تکرار کرد که این بیماری روحی را در این دوره جدی گرفت. به گونه ای که با دیدن اولین نشانه های افسردگی در این دوره سریعا برای درمان آن اقدام شود.

در دوران بارداری اطرافیان مادر باردار بیشترین توجه را به علائم خلقی او باید داشته باشند؛ چرا که افسردگی به گونه ای می باشد که اغب شخص را برای درمان باز می دارد.

  • بهترین راهکار برای درمان افسردگی دوره بارداری این می باشد که، مادر باردار نزد یک روانکاو خوب برود.
  • اطرافیان بهتر است در این دوره با او بسیار مدارا کنند و او را تشویق به پیاده روی کنند، تا از نور و هوای تمیز برای سلامت روح و جسم خود و جنین بهره ببرد.
  •  انجام ورزش های مناسب دوران بارداری
  • ایجاد محیطی امن و دور از تنش

عوارض افسردگی بر روی جنین و مادر

از آن جایی که جنین همه چیز را درک می کند، بدون شک کوچکترین و مشکل مادر بر روی او نیز تاثیرات بسیاری را به همراه خواهد داشت. این عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • وزن کم جنین
  • رشد بسیار کم جنین
  • زایمان زود هنگام
  • نوزادانی که مادرانشان افسردگی دوران بارداری را تجربه کرده اند، اغلب در بزرگسالی بیشتر مستعد افسردگی و پریشانی قرار دارند
  • زایمان سخت

در آخر:

طبق مشاوره ی پزشکان بهتر است خانم ها قبل از بارداری به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرند تا دوره ی بارداری بسیار آسانی را پشت سر بگذارند.

اما همانطور که اشاره شد عوامل طبیعی و غیر طبیعی وجود دارد که مادران را مستعد بیماری افسردگی دوران بارداری قرار خواهد داد، در نتیجه ی بهتر است خانم ها در دوران بارداری علاوه بر داشتن یک پزشک متخصص زنان و زایمان، با یک مشاور نیز برای بیان حالت خلقی و روحی خود در ارتباط باشند.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.